سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حملات ولتر به روسو

به نام خدا

 

 

تربیت راهی است برای موفق شدن درمراحل مختلف زندگی

اولین کتابی که در مورد تربیت نوشته شد امیل از روسو فیلسوف   بود.او در مورد تربیت فرزند معتقد بود باید فرزند باید بطور مطلق  آزاد باشد.جالب اینجاست روسو بعد از سپردن پنج فرزندش به یتیم خانه تصمیم به نوشتن امیل می گیرد.

نثر امیل بصورت یک داستان در غالب اصولی فلسفی انجام گرفته است . به صورت داستانی کاملا عبرت آموز نوشته شده است.

ماری فرانسوا ولتر دشمن سرسخت روسو بود . وقتی کتاب امیل مطالعه کرد روسو را به تناقض گویی متهم کرد . چندین بار روسو را برای مباحثه به فرنه دعوت کرد اما روسو اعتنایی به ولتر نداشت.      ولتر در نامه ای به دالامبر می نویسد: من از خواندن داستان امیل که یک موجود خیالی بود خنده ام گرفت ام محتویات آن بطوری سرگرم کننده و قوی بود که مجبور می شدم پنجاه صفحه آن را چندین بار بخوانم.

مادام دو استاِِِِِِِِیل:به نظرم اینطور می رسد کودکی که از اسلوب روسو  تربیت شود یک امیل کامل خواهد بود و خوشا به حال کسی که فرزندی مانند امیل داشته باشد.

اصلی است که در مورد عقاید بطور مثال ولتر و.... دچار خود شیفتگی عقاید هستند این برای کلیه فیلسوفان صادق است .امیل کتاب بسیار خوبی بود ولی ولتر به خاطر خود خواهی خویش حاظر به اینکه بطور مستقیم بگوید امیل بهترین کتاب تربیتی است نشد زیرا وی شخصیتی کاملا محافظ کار بود.

شاتوبریان معتقد است :شاید در تمام دنیا پنج کتاب مفید یافت نشود قطعا کتاب امیل یکی از آنهاست

علی رغم این همه توصیفات کتاب امیل با اینکه فروش بسیار بالایی داشت این کتاب گرانقدر توسط اساتید دانشگاه سوربن تحریم شد و باعث شد روسو برای زنده ماندن بیشتر زندگی اش را در خفا بگذراند.